(vezi pag. 155)
MÃRTURISIREA
DE CREDINÞÃ
LITERARÃ
Scrisul ca religie la Români,
în preajma Anului 2000
vol. II
Un „document de conştiinþã colectivã“
conceput şi orânduit de Artur Silvestri
CARPATHIA PRESS — 2008
NOTĂ
Bibliografia de sub sigle:
(Cronica Rugăciune către Sfântul Duşman Universal, de I. P.-T., a fost publicată în Anuarul de martie – Timişoara; ISSN 1842-0974; redactor-şef: Ion Pachia-Tatomirescu –, anul al III-lea, nr. 3 / martie, 2008, pp. 136 – 146).
Versiunea online a volumului al II-lea de Pagini de istorie literară valahă de mâine, unde-s şi cele scrise de Ion Pachia-Tatomirescu despre Iurie Bojoncă (pp. 36-45).
Rugăciune către Sfântul Duşman Universal
După un debut colectiv din
anul 1989, sub semnul războinicirii lirice nemuritoare, în antologia
basarabeană Şapte tineri poeţi – unde semnează un interesant ciclu de
poeme, Cer cuvântul –, Iurie Bojoncă (născut în 28 august 1961, la
Antoneşti-Basarabia, licenţiat, în 1983, al Facultăţii de Filologie –
Universitatea Pedagogică Ion Creangă din Chişinău, de pe la
începutul mileniului prezent rezident în Italia, lângă Veneţia, pe malul râului
Zero) îşi reliefează un admirabil şi inconfundabil teritoriu poetic, având în
centrul său gravitaţional simbolul paradoxist-existenţial al
„peşterii“ / „ocnei“, prin volumele: Peştera mâglei (1996; mâglă = „grămadă de pietroaie / bulgări
de sare“), Teama de scris (2002), Mesaje din ocnele paradisului (2003)
etc., cel mai recent, aflat în obiectivul cronicii noastre, fiind Râul
Zero şi plopul fără soţ, poeme şi tablete, cu o Prefaţă de Svetlana
Paleologu-Matta (Timişoara, Editurile Augusta & Artpress, 2007; pagini
A-5: 152).
Iurie Bojoncă în orizontul anului 2007, râul Zero.
Doamna eminescolog din
Elveţia, S. Paleologu-Matta, între altele, şi autoarea celebrei lucrări, Eminescu
şi abisul ontologic (Aarhus / Danemarca, Editura Nord-Victor Frunză, 1988),
luminos prefaţează Râul Zero şi plopul fără soţ, de I. Bojoncă, înmânându-i parcă
„paşaportul diplomatic“ pentru o nouă şi netulburată intrare în Ţara Metaforei,
cu o deosebit de exactă generozitate / admiraţie: «Titlul ultimei sale cărţi, Râul
Zero şi plopul fără soţ, se revelează a fi o dublă ipostază a
autorului. El
vede de la fereastra locuinţei sale actuale, în Veneto, un plop care-i
„pozează“ pe malul râului Zero. Este o concentrare emblematică în felul poetic
al vieţii sale. Râul Zero se referă la viaţa lui de emigrant, pe când alte
valenţe are plopul, de ordin profund emotiv. Plopul şi poetul au fiecare din ei
„fabricele“ lor. Unuia natura, care nu face versuri, îi dă puful, frunze şi
seminţe, pe când poetul are o maşină de scris şi o altă maşină de plâns.
Diferenţa dintre ei este esenţială. Şi totuşi, într-o zi de toamnă, cu un soare
rotund şi frumos, poetul contemplă iarăşi plopul căci în el trăiesc „flori de
aur“ ale unui cântec sfânt: „Pe lângă plopii fără soţ...“ Marele Eminescu este
mereu prezent în Iurie care-şi iubeşte şi onorează maestrul prin câte ceva
fugar şi aluziv la opera Poetului. Prin suflul ei etern ea dă o nobleţe şi
sporeşte farmecul scrierilor lui Iurie Bojoncă.» (p. 9).
Iurie Bojoncă şi plopol de pe malul râului Zero.
Poemul „deschiderii“, Dacă
ar fi fost posibil, este, în ultimă instanţă, ars poetica-i, din care aflăm – după ce pune sub interogaţie
locul naşterii ens-ului în univers, ca Ţară, ca Oraş,
sau ca Sacră Casă («Dacă ar fi
fost posibil / să-mi aleg o casă / unde să mă nasc / la ce casă m-aş opri oare
/ La una de lux într-un oraş / ori la o cocioabă într-un sat ? / ori poate la
un spital de copii, / ori poate la un orfelinat ?») –, că spaţiul ideal al
scriiturii este cel celest, ori – mai exact şi benedettocrocean spus – al
„aliajului“ în cele 24 de carate ale capacităţii de a percepe cosmicul: «Dacă
ar fi fost posibil / să-mi scriu poemele din nou / le-aş dilua bine cu cer,
/ apoi le-aş infiltra în teiul sfânt...» (p. 13; s. n.).
După „poemul deschiderii“
ne întâmpină Prefaţa autorului, unde sunt abordate câteva probleme foarte
„acute“ legate de „cancerul“ care îşi arată tot mai mult lucrarea în partea
stricată a „capului“, a „intelighenţiei“ Valahimii – ca şi pe vremea lui
Eminescu –, de fapt, o pseudointelectualitate „în solda Străinătăţii“ (cu
„oglindă“ / „analogie“ în partea secundă a Scrisorii III, de la „vlădică“ până
la / în Parlament), ce se reclamă drept „exponenţială“ / „reprezentativă“
pentru „interesele“ Poporului, ale României (deşi
postrevoluţionar-decembristele „făptuiri“ civice ale acesteia arată nu vreo
„benefică operă“ pe undeva, ci, dimpotrivă, focalizarea pe actul distrugerii a
tot ceea ce este reprezentativ-naţional, căci reprezentanţii acestor minorităţi
„elitice“, acţionează în numele revitalizării cenuşilor imperiilor de
odinioară). Masa intelectualităţii autentic-valahe din România este supusă
de-aproape două decenii unui cumplit tir mediatic al „culpabilizării“, cum, de
altfel, şi întregul popor (de la „dosarele Securităţii“, până la „ştirile negre
ale zilei“ – accidente, crime, violuri, scandaluri / bătălii între clanuri de
„ţigani“ / „rromi“ – cu „dirijata confuzie sorosistă“ din 1980 / 1997 încoace,
pe întreaga planetă, spre a se crede că rromii ar fi identici cu cei ce se
cheamă români etc.), având drept ţintă haotizarea ţării şi „exodul materiei
cenuşii“ de la Dunăre / Carpaţi către Occident, către America etc.
Mai întâi, în această
prefaţă, poetul Iurie Bojoncă atrage atenţia asupra faptului că volumul de faţă
se structurează epistolar – între epistole, ivindu-se irepresibil, vertiginos, poemul trăirii autentice –, că se detaşează de
aşa-zisul postmodernism nihilist, demitizator, demolator: «Această carte
de scrisori
sau epistole
nu se vrea o replică adresată unor literaţi foarte bine şcoliţi cărora le place
să fie numiţi postmodernişti. Adept al unei estetici revolute, valul
postmodernităţii are şi nişte tendinţe greu de explicat, ce ţin de negarea unor
valori spirituale create până la noi. Demitizarea anumitor teme e chiar necesară. Dar
să nu confundăm demitizarea cu demolarea acestora. Altfel, cum am califica
spusele unui „mititel“ de la Bucureşti, dar cu funcţii mari în Stat, care zice:
„Ce mai umblaţi atâta la Eminescu, fiindcă el e un cadavru în debara.“
Demolatori de acest gen avem şi la Chişinău destui, dar ei, cel puţin, nu prea
sunt luaţi în serios.» (p. 14).
În 1996, tot
un astfel de personaj patibular-sinistru, „excrementist“, şi la propriu şi la
figurat, într-o carte de epistole „politice“, a lasat negru pe alb, numeroase
injurii cumplite la adresa Poporului Român / Valah (ca şi cum poporul din care
s-a desprins minoritatea lui pseudo-elitică din România n-ar fi fost supus
aceluiaşi tratament al imperiilor acestei părţi de lume). Paradoxal, în loc să
stea după gratii, sinistrul personaj patibular conduce astăzi (prin grija
Guvernului / Preşedinţiei) o foarte importantă instituţie a statului – menită a
arăta omenirii adevăratul chip / profil cultural-ştiinţific („neuronal“) al
României – cu filiale pe mai toate continentele. În cazul de faţă „toleranţa“ nu
înseamnă „strategie“, ci „cumpliă prostie“ dovedită de „conducătoarea“ păturică
improvizată, neşcolită, „nediplomatizată“ (şi-atunci, potrivit paremiologiei
valahe: „peştele prost-gospodăririi marinăreşti de la cap se împute“).
Desigur, nu
există „doi“ Eminescu, unul de Bucureşti şi unul de Chişinău; Eminescu
întruchipează geniul Poporului Pelasgilor (> Belagilor > Belachilor /
Blachilor > Valahilor / Vlahilor}, al Valahimii / Dacoromânimii; iar
intrarea în Uniunea Europeană înseamnă – în primul rând, pentru noi ca popor şi
ca demnitate naţională – re-Unirea, re-alcătuirea spirituală / culturală a
Daciei lui Burebista / Regalian, căci secolul al XXI-lea nu este decât secolul
unei „pseudoglobalizări“ care a declanşat ireversibil-sublimul proces al descătuşării,
al cristalizării conştiinţelor naţionale; şi aşa cum nu trebuie să încălcăm
„drepturile Omului“, tot aşa viitorul nu trebuie să încalce „drepturile
Poporului / Naţiunii“: «Poate cei de la Bucureşti, suprasaturaţi de cultură, au
dreptul moral să vorbească despre o debara a valorilor (s. n.), dacă ei
cred cu tot dinadinsul că idealurile naţionale ale României, pentru care a
luptat şi Eminescu, au fost atinse odată cu intrarea în Uniunea Europeană. Însă pentru noi, cei din
Basarabia ori „dulcea Bucovină“, rămâne Eminescu de „cea mai nemijlocită şi
incandescentă actualitate“ (Al. Oprea), mai ales prin articolele de la
„Timpul“, în care îl vedem „profund angajat în destinul istoric al ţării sale“,
după cum remarca minunat Svetlana Paleologu-Matta, în eseul Jurnal
hermeneutic.» (ibid.).
Poetul mai vorbeşte despre
mult citata sintagmă a lui Nicolae Iorga, «România, ţara înconjurată de români»
(dar pentru care nici generaţia hohenzollernistă, din vremea lui Iorga, şi nici
generaţia stalinist-postbelic-secundă, ori cea de după Revoluţia Română
Anticomunistă din Decembrie 1989, din vremea noastră, de la cârma României,
tocmai pentru că au fost străine de Neamul Valahimii, n-au făcut nimic spre a
nu mai fi această paradoxală realitate a „fraţilor ce-şi dau mâna prin vamă“,
ori pe „podul cimitirelor de flori“).
Apoi constată câteva
realităţi politice menite a încorda timpanele conducătorilor: abandonul
istoric, debaraua istoriei, „orânduiala cea crudă şi nedreaptă“ din „labirintul
politicului“ contemporan, „mizerii şi bogaţii“ sezoanelor din ultimele două
decenii: «O consecinţă a abandonului istoric o trăim acum
când nu ştim cu ce să ne tratăm de „boala copilăriei comunismului“» (p. 15),
îmbrăţişând exodul.
În secundul rând, Iurie
Bojoncă ajunge la vectorul mioritic*: «Următorul vector al cărţii ţine de câteva
trimiteri la Mioriţa. Aceasta a fost şi va rămâne o bijuterie a culturii
noastre naţionale. Încercăm prin parafrazare să întrezărim în excesul
de mioritism (s. n.), în vehicularea abundentă a acestuia, un fel de sindrom
al inferiorităţii (s. n.). Această resemnare în faţa morţii ne paşte
toată viaţa. Mesajul paradigmatic al baladei serveşte drept sursă de inspiraţie
pentru cei mai de seamă scriitori români, dar alimentează din plin şi o parte
din expresiile populare. „În balada populară Mioriţa, considerată unul
dintre miturile româneşti fundamentale, suntem autoreprezentaţi ca locuitori ai
capătului lumii, ai piciorului de plai şi gurii de rai concepute ca margine
existenţială paradisiacă, pusă însă sub semnul acceptării senine a iminenţii morţii“,
subliniază M. Cimpoi (Limba Română, nr. 11, 2004). Felul
de a fi, ADN-ul spiritualităţii noastre e poate cel mai bine codificat în
balada Mioriţa, ce comportă o supuşenie aproape proverbială, o
împăcare cu soarta, un mare dor pentru nunta ancestrală. Vom încerca prin
metoda clivajului să deschidem parantezele câtorva proverbe pentru a le vedea
altfel decât se văd prin ochelarii învăţătorului. Şi anume acele expresii
populare care ne îndeamnă să plecăm capul în faţa sabiei, ori să fugim de pe
câmpul de bătălie.» (p. 15 sq.).
(De
la stanga privitorului:) Iurie Bojoncă, Adrian Dinu Rachieru şi I. A. Pop
Chiar dacă este citat ca
„autoritate supremă“ acad. Mihai Cimpoi, trebuie subliniat că falsă este pista
receptării celor 1600 de variante ale colindei / baladei Pe-o Gură de Rai / Mioriţa
– fapt unic în folclorul lumii, pentru că fenomenul mioritic ţine doar de
realitatea / unicitatea Zalmoxianismului şi variantele nu sunt decât dintre
hotarele Daciei, arie unde această primă religie monoteistă din istoria
spiritualităţii universale a cunoscut apogeul, până la îmbrăţişarea
Creştinismului de către Popor Pelesgo->Valaho-Dac al Zalmoxianismului,
„neftinind“ noua religie, după cum a observat mai întâi Mircea Eliade, în Creştinism
Cosmic (cu oglindire adâncă în balada Pe-o Gură de Rai / Mioriţa.
Mitul mioritic – mit fundamental al Pelasgimii > Valahimii – este de fapt
mitul armonizării fiecăruia dintre Valaho-Daci ca parte, în sacrul
întreg cosmic (care este infinit şi care înseamnă Dumnezeul Cogaionului),
învăţătura din fundamentul Zalmoxianismului (*).
După cum subliniam mai sus, în
„formula compoziţională“, epistolele din Râul Zero şi plopul fără soţ, de
Iurie Bojoncă (având un adresant cunoscut încă din prefaţa auctorială: prof.
Grigore Canţâru) sunt mirabile „piste de lansare“ a distinsului receptor, din
epicul câmp, în liricul magnetism al poemului – care se constituie în „punct
culminant“ / „deznodământ“ al epistolei-„expoziţiune“ şi „desfăşurare
acţională“.
Sub un motto din Nietzsche («Suntem
îndeosebi sancţionaţi pentru virtuţile noastre») stă O altă scrisoare din care
Grigore (Canţâru) află că în ziua în care acesta a primit scrisoarea-i
anterioară, autorului i s-a scos «fragmentul de monument (ghipsul) de la
piciorul drept», prelungindu-i-se eternitatea «cu încă douăzeci şi cinci de
zile»; «ortopedic vorbind» (p. 27), o lună nu s-a putut sprijini pe «piciorul
cu pricina»; aşadar, din această „epistolară deschidere“, reţinem monumentul;
i se adaugă alte elemente care încolţesc aidoma boabelor de grâu, toamna, în
spaţiul poematic: «Urmaşii Romei instalau în partea de sus a aparatului bancomat o
microcameră de luat vederi. Astfel copiau codul secret al clientului...» (p. 29);
«... ne-a rămas numai calificativul orto şi man echivalent cu om
drept [...]; suntem drepţi în faţa sorţii.» (p. 34) etc.
Şi această „încărcătură“
de elemente ale „înlănţuirii epistolare“ – puse sub ironia subtilă a streaşinii
înaltului spirit justiţiar prin istorii – se descarcă după o „magică formulă“ –
în poemul Memoria genetică, având în secunda-i parte o surprinzătoare
rugăciune-parodie la «Tatăl Nostru»:
Dacă tu i-ai tăiat capul
lui Decebal
şi ai stropit cu sângele
lui pajiştea noastră,
dacă tu ne-ai călărit
femeile
şi le-ai lăsat cu pruncii
în braţe,
dacă tu ne-ai cărat aurul
din Apuseni
şi te-ai îmbogăţit
sărăcindu-ne,
dacă tu ne-ai civilizat în
plină istorie, furându-ne,
noi te vom
barbariza în apogeul modernităţii,
vandalizându-te,
dacă tu ai pus începutul
tuturor invaziilor,
ai fost uşor
de mână,
căci te-au
urmat din belşug
şi tătarii,
şi turcii, şi ungurii, şi ruşii
şi am fost un pământ aruncat
la cheremul tuturor imperiilor,
am fost şi raia turcească,
am fost şi gubernie rusească,
am fost ţinut, plai, gură de rai,
am fost un timp şi Republică-soră
în cadrul
haremului celor cincisprezece surori
violată mereu de fratele
mai mare
şi acum am
rămas un fragment de suspans
uitată de lume dar şi de Ţară
Poemul Memoria genetică se
metamorfozează – brusc şi în cel mai înalt spirit al esteticii paradoxismului –
într-o „rugăciune“ în care Dumnezeu / Tatăl Nostru este substituit de Imperiu /
Duşmanul nostru, al Pelasgimii > Valahimii, al sfârtecatei Dacii strămoşeşti:
Duşmanul nostru,
carele eşti în monumente,
blestemat fie numele tău,
blestemată fie voia ta de a stăpâni,
blestemate fie împărăţiile tale cele
pământeşti
şi toate imperiile pe care
le-ai avut,
precum tu stai rece acolo în
monumente
aşa să-i văd reci pe urmaşii tăi
aici, pe pământ,
dă-ne nouă astăzi libertatea cea de
toate zilele
şi nu ne duce-n ispită cu
ea,
precum noi ispitim animalele noastre
când, dintr-o cuşcă mai
mică,
le punem în una mai mare,
ca să poată creşte mai bine,
să ne facă mai multă carne,
şi ne pedepseşte pe noi
păcătoşii,
vinovaţii de
faptul că ne-am născut,
precum şi noi ne pedepsim mâinile şi
picioarele
cu muncile cele mai istovitoare:
în numele tău ce stai în diversele
monumente ale lumii,
în numele fiului tău ce şi azi ne
mai asupreşte
şi încă în numele celui de-al
treilea
de care ne
amintim doar când este mai greu,
te implor să
ne strângi de pe faţa pământului,
să nu-l mai spurcăm în continuare,
căci nu sfârşeşte lumea
aici,
când se întâmplă popoare
să moară,
ca din ele să nască alte
popoare.
(p. 36 – 38).
Şi, în ultimă instanţă
lirosofic-religioasă, a ni se îngădui să adăugăm: „În numele Tatălui-Poem,
şi-al Fiului-Cuvânt / Necuvânt, şi-al Sfântului
Duh-Paradox-din-Lacrima-Valahimii, Amin...!“
(Sper ca
ampla noastră „notă“ – infra – să lămurească pentru totdeauna vectorul mioritic, atât
pentru talentatul poet, cât şi pentru admirbila sa generaţie antiproletkultistă
şi anti-neostalinistă.)
(*) Deşi am mai spus-o de nenumărate ori în ultimele
decenii, mai repet încă o dată cele privitoare la „statutul“ de nemuritor zalmoxian
al protagonistului mioritic (cf. Rostirea românească – Timişoara,
ISSN , redactor-şef: Anghel Dumbrăveanu –, anul al VIII-lea, nr. 7–12 / iulie–decembrie,
2002, pp. 140 – 142), mai întâi (după cum spus-am şi mai sus), pentru
înzestrat-însetatul întru cunoaştere Iurie Bojonca, autorul admirabilului volum
de poeme Râul Zero şi plopul fără soţ (2007), poet deja intrat
în stăpânirea unui inconfundabil teritoriu liric, dar nu pentru a-i dinamita
pista convingerilor despre spaţiul mioritic (L. Blaga), ci,
dimpotrivă, pentru a-l ajuta să pună „betonul armat“ pentru pista de lansare a
viitoarelor „rachete-idei“ ca veritabili vectori mioritici ai domeniului..
Abordând
Creştinismul Cosmic şi mitosofia valahă, mitologia şi folclorul religios
(«Zalmoxis», «Satana şi Bunul Dumnezeu: preistoria cosmogoniei populare
româneşti», «Meşterul Manole şi Mănăstirea Argeşului», «Mioara năzdrăvană»
etc.), în celebra lucrare «De la Zalmoxis la Genghis-Han» (Paris, 1970), Mircea
Eliade atrage „indirect“ atenţia asupra faptului că, la Carpaţi / Dunăre, în
întregul bazin al sacrului fluviu dacic, a existat nucleul unei civilizaţii
arhetipale, civilizaţia pelasgo-thraco-dacă, sau Old European Civilization (M.
Gimbutas – Universitatea din California, 1971 / cf. GCiv, 51 sqq.), întemeiată
cu mult înaintea celorlalte civilizaţii euro-afro-americano-asiatice. Marele
comparatist al religiilor certifică în acest sens: «...cultul lui Zalmoxis,
[...], ca şi miturile, simbolurile şi ritualurile care stau în baza folclorului
religios al românilor, îşi au rădăcinile într-o lume de valori
spirituale ce precede apariţia marilor civilizaţii ale Orientului Apropiat
antic şi ale Mediteranei.» (EDZG, 17; s. n.).
Balada Mioriţa,
sau Pe-o
Gură de Rai, dacă o denumim după versul secund al oralo-textului, are o
răspândire în toată aria lingvistică a Daciei lui Burebista, sau a Daciei
(Dacoromâniei) lui Regalian, arie coincizând cu spaţiul nostru de etnogeneză
pelasgo-thraco-dacă, sau valahă, aflată sub pecetea de aur a primei religii
monoteiste din istoria spiritualităţii universale, Zalmoxianismul. Pe-o
Gură de Rai cunoaşte şi tiparele altor specii: colindul
/ colinda („corinda“), bocetul etc. Specia mioritică de colind(ă)
este frecvent întâlnită în zona intracarpatică, adică în Transilvania (Ardeal,
Crişana, Maramureş); foarte vechi, variantele-colind, aflate încă în circuit
folcloric în Ţara Crişurilor (Crişana) – Ieste-un
munte cu oi multe, Sântu-şi trei păcurăraşi etc. –, au
conservat elementele de ceremonial / ritual eroic-funerar ce de-aproape şase
milenii durează în spaţiul Daciei (Dacoromâniei), atestate arheologic din
orizontul cultural / civilizatoriu al anului 3400 î. H. (cf. TIR, I, 222).
Dar în majoritatea variantelor-colind
ardeleneşti, s-au păstrat elemente ale scenariului misteric / iniţiatic
specifice Zalmoxianismului, de trimitere a Solului / Mesagerului-Celest la
Samasua / Samoş (Soarele-Moş / Tatăl-Cer), Dumnezeul Cogaionului. Este vorba,
în primul rând, de aruncarea protagonistului mioritic, ce îşi relevă – în cele peste 1600 de variante (de la «Pe-o Gură de
Rai» / «Mioriţa») – „statutul de
nemuritor“ prin sublima jertfă a aruncării ritualice în trei suliţe / ţepi
(„ţăpuşte“): «Ori să-l taie, ori să-l puşte, / Să-l arunce-n trei ţăpuşte, /
Ori să-l puşte, ori să-l taie, / Să-l arunce-ntre fărtaie»...
Reamintim că
aruncarea în trei suliţe / „ţăpi“, element fundamental al obţinerii nemuririi
Zalmoxianismului în calitatea de Sol / Mesager-Celest, a fost descrisă şi de
părintele istoriei, Herodot (484 – 425 î. H.):
«Trimiterea Solului se face astfel: câţiva dintre ei, aşezându-se la rând, ţin
cu vârful în sus trei suliţe / ţăpi, iar alţii, apucându-l de mâini şi de
picioare pe cel trimis la Zalmoxis, îl leagănă de câteva ori şi, apoi,
făcându-i vânt, îl aruncă în sus, peste vârfurile suliţelor / ţăpilor. Dacă, în
cădere, omul moare străpuns, rămân încredinţaţi că Zeul le este binevoitor...» (Istorii, IV, 95 / HIst, I, 345).
După multe
secole de la trecerea pelasgilo > valahilor (dacoromânilor) la Creştinism,
statutul de nemuritor al protagonistului şi ideea „sublimei jertfe“, ţinând de
scenariul misteric / iniţiatic al Mesagerului Celest întru prosperitatea
propriului neam, au intrat în „noaptea amintirii“. În Evul Mediu, s-a altoit în
„trunchiul“ baladei „episodul“ / „motivul“ celor trei păstori, dintre care doi
il ucid pe al treilea, cel mai bogat / „ortoman“, spre a-i lua turmele. La un
examen atent al fondului baladei, acest episod al crimei cunoaşte
„autoeliminarea“ structurală, ca „episod-intrus“, „neverosimil“ / „inautentic“,
mai ales că, în finalul baladei, apare „nunta cosmică“, adică nuntirea
protagonistului mioritic cu întregul univers, având ca naşi Soarele şi Luna
(perechea sacră secundă din monoteismul tetradic al Zalmoxianismului). Este
aici conservată învăţătura fundamentală a Zalmoxianismului: „armonizarea părţii în sacrul întreg cosmic“.
Până la
ora actuală, folcloriştii au cules peste 1600 de variante ale baladei
(bocetului / colindei) Pe-o Gură de Rai / Mioriţa. Prima
variantă a baladei a fost întregistrată în 1842, în zona cogaionică a Vrancei,
la Soveja, de către Alecu Russo, unde fusese exilat de autorităţile vremurilor,
pentru atitudinile lui revoluţionar-paşoptiste. În peregrinările prin satele
din munţii Sovejei, a auzit şi a notat balada, oralo-text pe care l-a
încredinţat spre publicare lui Vasile Alecsandri (pe când strângea colaborări /
colaboratori pentru „foaia ştiinţifică şi literară“, Propăşirea – 9 ianuarie –
29 octombrie 1844, interzisă prompt de cenzură). Izbucnind revoluţiile
burghezo-democratice din 1848, V. Alecsandri abia în 1850 încredinţează
«Mioriţa» spre publicare unei gazete din Cernăuţi, Bucovina literară. Dar
numai din anul 1852, de când Vasile Alecsandri o încredinţează luminii
tiparului, în volumul I de Poesii poporale. Balade (Cântece
bătrâneşti) adunate şi îndreptate... (Iaşi, I / 1852, II / 1853), se
poate spune că «Mioriţa» intră în atenţia personalităţilor culturale marcante
ale romantismului românesc şi european (Jules Michelet / Franţa).
În 1964,
cercetătorul Adrian Fochi a adunat, cercetat şi publicat 930 de variante ale
«Mioriţei» (câte erau cunoscute dintre anii 1842 şi 1964) sub titlul: Mioriţa
– tipologie, circulaţie, geneză, texte
(cf. FMtcg). Analizate şi de Mircea
Eliade, din toate, s-a relevat o interesantă structură (în episoadele): (a) un nucleu tematic, nelipsit din
vreo variantă, testamentul ciobanului; (b)
episodul mioarei năzdrăvane; (c)
cadrul
epic iniţial («adică temele: „locul dramei“, „ciobanii“, „hotărârea
ciobanilor“, „cauzele omorului“» – EDZG, 241); (d) episodul maicii bătrâne, specific zonei
extracarpatice (ori, mai exact spus, ariei în care s-a exercitat – până
dincoace de orizontul „creştin“ al anului 313 d. H. – cultul Cavalerului Zalmoxian /
Dunărean).
Privită
„motivic“, balada «Pe-o Gură de Rai» / «Mioriţa» îşi relevă în structură mai
întâi (I) motivul transhumanţei: Pe-un picior de plai, / pe-o Gură de Rai ...
Într-o atmosferă caldă, luminoasă, într-un acord deplin între om şi natură, se
proiectează transhumanţa, sau coborârea / urcarea periodică a turmelor, în
funcţie de ciclicitatea anotimpurilor primăvară-vară / toamnă-iarnă, de la
munte, la câmpie, la matca Dunării, şi invers.
În
„varianta-Alecsandri“ a «Mioriţei», în al doilea rând, se observă (II) motivul complotului: ciobanul
ungurean şi cu cel vrâncean se sfătuiesc să-l omoare pe cel moldovean ca să-i
ia turmele, caii şi câinii «mai bărbaţi». După unele păreri, în spirit
revoluţionar-paşoptist-unionist, V. Alecsandri a operat câteva „uşoare
substituiri / modificări“ în textul baladei; păstorii-eroi devin de fapt doar cei
trei ciobani simbolizând / trans-simbolizând cele trei mari provincii
(„principate“) valahice / dacoromâneşti nord-dunărene, Moldova, Muntenia şi
Ardealul (Transilvania), atunci înrobite de Imperiul Otoman, de
Imperiul Habsburgic şi de Imperiul Rus. În partea a doua a unui interesant
studiu, «Poporul poet», George Coşbuc îşi îndreaptă obiectivul şi asupra
baladei «Mioriţa», subliniind: (a)
«ciobanii, mai ales cei cu păşune schimbătoare, sunt colecţii vii de cântece;
cel mai mare merit îl au oierii din Ţara-Bârsei; aceştia colindă toate
provinciile române; trec de-a lungul Ardealului şi se opresc în munţii Rodnei,
în Nordul Ardealului, unii pe coastele ardeleneşti ale munţilor, alţii trec în
plaiurile Maramurăşului, alţii se împrăştie pe coastele Bucovinei şi, în partea
opusă, pe şiragurile de munţi ale Crişanei; la vale [...] s-aşează pe lângă
Dunăre; ba unii se duc până prin Basarabia şi Macedonia; ei duc pretutindeni, şi
de pretutindeni aduc poezia poporală» (CELP, 59); (b) «frumoasa epopee pastorală Mioriţa – din parte-mi susţiu
aceasta şi cu alte dovezi – este o creaţiune a oierilor bârsani; ciobanul care
e ucis are Oi mai multe / Şi cai învăţaţi / Şi câni mai bărbaţi precum
numai oierul bârsan are, căci e cioban per excelentiam; duşmanii lui sunt:
ungureanul – aşa numesc bârsanii pe ciobanii (români) din nordul Ardealului
(dinspre Ungaria) – şi vrânceanul; ciobanul ucis – zice cântecul – e moldovean;
în Vrancea au existat oieri vestiţi, dar în alte părţi ale Moldovei nu, deci
nu-mi explic de ce un cioban e vrâncean şi altul moldovean – căci vrânceanul
era singur oier şi totodată şi moldovean; dar eroii epopeii se schimbă după
localităţi: în Moldova cântecul a luat pe un moldovean ca erou, şi desigur
într-alte provincii române eroul va fi bănăţean...» (CELP, 60); (c) «ciobanii cei trei erau: Unul
e bârsan / Unul ungurean / Altul e vrâncean; şi apoi, dacă ucisul n-ar
fi fost bârsan, ci moldovean, de ce-ar fi zis el către mioriţă: Oiţă
bârsană / De eşti năzdrăvană... etc.; aici a uitat moldoveanul să
schimbe pe bârsan în moldovean...» (CELP, 61).
În motivul Mioarei Cuvântatoare (III), „Mioriţa laie“, „laie-bucalaie“
şi „bârsană“ (adică din Ţara Bârsei), îl informează pe baciul „moldovean“
despre urzirea complotului de către ceilalţi doi.
În motivul testamentului (IV), baciul moldovean / „ortoman“, care
avea de fapt statutul de nemuritor, auzind cele puse la cale de către
ceilalţi doi, reacţionează desigur ca atare („fără frică de moarte“). În
eventualitatea că – „prin
reducere la absurd“ – Samoş /
Soarele-Moş (Diumnezeul Cogaionului / Sarmizegetusei) îl va găsi „cu păcate“
(ceea ce l-ar sorti „morţii comune“ / „obştescului sfârşit“) – deşi el
se ştia „pur“, „destoinic“, „drept şi viteaz“, protagonistul mioritic
„socratic“ îşi „gospodăreşte moartea“, desemnând-o testamentar pe Mioara
Cuvântătoare să-l îngroape: Aicea pe aproape, / în strunga de oi – / să fiu
tot cu voi, / în dosul stânii, / să-mi aud câinii... / Aste să le spui – / iar la
cap să-mi pui / fluieraş de fag – / mult zice cu drag; / fluieraş de os – / mult
zice duios; / fluieraş de soc – / mult zice cu foc ! / Vântul când a bate, / prin
ele-a răzbate / şi-oile s-or strânge, / pe mine m-or plânge / cu lacrimi de
sânge...
(V) Motivul alegoriei moarte-nuntă a
conservat ideea fundamentală a Zalmoxianismului, armonizarea părţii în
sacrul întreg cosmic. Motivul conţine sensuri filosofice
profunde: nu dispărem în neant, ci ne contopim cu marele întreg al universului.
Folcloriştii,
necunoscând esenţa Zalmoxianismului, au interpretat „seninătatea“ protagonistului
mioritic şi „alegoria moarte-nuntă“ drept „fatalism“ / „altruism“ specific
valahilor / dacoromânilor, ceea ce este cu totul greşit.
Protagonistul
mioritic reacţionează ca un veritabil nemuritor, ca un Sol la Samoş
(Soarele-Moş / Tatăl-Cer, Dumnezeul Cogaionului / Sarmizegetusei), calitate în
care participă la o ordine cosmică, prin nuntirea sa, având ca naşi perechea
sacră secundă din tetrada Zalmoxianismului, Soarele şi Luna: Iar
tu de omor / să nu le spui lor; / să le spui curat / că m-am însurat / c-o
mândră craiasă, / a Lumii Mireasă; / că la nunta mea, / a căzut o stea, /
soarele şi luna / mi-au ţinut cununa, / brazi şi păltinaşi, / i-am avut
nuntaşi; / preoţi – munţii
mari, / paseri – lăutari,
/ păsărele mii / şi stele făclii...!
(VI) Motivul măicuţei bătrâne, după cum cred mulţi cercetători /
folclorişti, are o pronunţată funcţie estetică, sensibilizând cititorul şi
accentuând tragismul. Totul capătă semnificaţia unui „protest“ împotriva
„morţii premature, nedrepte“.
Motivul
se alcătuieşte subtil, sub forma celor două portrete:
a) portretul măicuţei bătrâne: «Maicuţă bătrână, / cu brâul de lână, / din
ochi lăcrimând, / pe câmpi alergând, / pe toţi întrebând…»;
b) portretul protagonistului mioritic: «Mândru ciobănel / tras printr-un inel: /
feţişoara lui – / spuma
laptelui; / mustăcioara lui – / spicul
grâului; / perişorul lui – / pana
corbului; / ochişorii lui – / mura
câmpului…»!
Având
statutul de nemuritor, de Mesager Celest / Sol, protagonistul mioritic
reprezenta – în faţa divinităţii supreme, a lui Samoş / Soarele-Moş, Dumnezeul
Cogaionului / Sarmizegetusei – prin chipul său („iniţiatic“ / „misteric“): clasa
pastorală –
«feţişoara lui – / spuma
laptelui»; clasa agricultorilor – «spicul grâului»; totodată, prin chipul său de
Mesager Celest, protagonistul mioritic atrăgea atenţia divinităţii supreme să
dea rod bogat şi câmpurilor – «mura
câmpului» – pentru
culegătorii luncilor / pajiştilor şi ai
zăvoaielor / pădurilor.
·
CELP = George Coşbuc, Elementele
literaturii poporale (antologie, prefaţă şi note de
I. Filipciuc), Cluj-Napoca , Editura Dacia , 1986.
·
EDZG = Mircea Eliade, De la
Zalmoxis la Genghis-Han (studii comparative despre religiile şi
folclorul Daciei şi Europei Orientale – trad. Maria Ivănescu şi Cezar
Ivănescu), Bucureşti, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1980.
·
FMtcg = Adrian Fochi, Mioriţa
–
tipologie, circulaţie, geneză, texte (cu un studiu introductiv de Pavel
Apostol), Bucureşti, Editura Academiei R. P. Române, 1964.
·
GCiv = Marija Gimbutas,
Civilizaţie
şi cultură (traducere de Sorin Paliga; prefaţă şi note de Radu
Florescu), Bucureşti, Editura Meridiane, 1989.
·
HIst, I,
II = Herodot, Istorii, I, II (traducere de Adelina
Piatkowski şi Felicia Vanţ-Ştef), Bucureşti, Editura Ştiinţifică, 196l (I),
1964 (II).
· TIR, I = Ion Pachia Tatomirescu, Istoria
religiilor, vol. I (Din paleolitic / neolitic, prin
Zalmoxianism, până în Creştinismul Cosmic al Valahilor / Dacoromânilor),
Timişoara, Editura Aethicus, 2001.
(Cronica Rugăciune către Sfântul Duşman Universal, de I. P.-T., a fost publicată în Anuarul de martie – Timişoara; ISSN 1842-0974; redactor-şef: Ion Pachia-Tatomirescu –, anul al III-lea, nr. 3 / martie, 2008, pp. 136 – 146).
LIMBA ROMÂNĂ nr.1-2, 2015, pag.291-298



.jpg)
.jpg)


































0 comentarii:
Trimiteți un comentariu